Köpvillkor & Kundservice

Vi gör allt vi kan för att svara snabbt och korrekt till dig. Behöver du hjälp så tveka inte att kontakta oss på telefon 0121-42066 eller via kontakta oss i menyn. Använd gärna kontaktformuläret då vi har mycket och göra under högsäsong och svarar oftast snabbare på e-mail än telefon.

 

Allmänna villkor

Du måste ha fyllt 18 år för att kunna beställa. Alla priser är inkl. moms. Frakt tillkommer. Alla beställningar som görs över Internet är bindande. Vi reserverar oss för ev. slutförsäljning samt fel i pris och texter.

Hur betalar jag?

Vi erbjuder flera betalningslösningar:

1. Kortbetalning:

Vi erbjuder kortbetalning med Visa, Mastercard och Maestro. Ingen avgift tillkommer för betalning med kort. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Ecster som är certifierade enligt PCI-DSS.

Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är ett autentiseringssystem för säkra kortbetalningar från Visa och Mastercard. Om du väljer att identifiera dig med BankID/Mobilt BankID kan du välja att spara ditt kort i Ecster Pay för att underlätta vid framtida köp.

2. Fakturavillkor:

Ecster erbjuder privatpersoner att handla mot faktura. En fakturaavgift om {fee} kr tillkommer. Betalningsvillkor är {duedays} dagar. Fakturan skickas i samband med leveransen. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

 3. Kontovillkor delbetalning:

Ecster erbjuder privatpersoner att teckna ett kontokreditavtal och delbetalning av köp. I kassan väljer du delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan när som helst välja att betala köpet i sin helhet.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen skickas hem till dig. Kreditgivare är Ecster AB. Ecster är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Ecster står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Förutsättning för att ansöka om att delbetala är att du är över 18 år och inte har några betalningsanmärkningar.

Om du tidigare delbetalat en vara genom Ecster kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditupplysning. Om kreditgränsen på kontot är för låg för ditt köp ansöker du enkelt om en höjning.

Exempel: 
Du har gjort ett köp för 10 000 kr och har valt att dela upp köpet på 12 månader till 0% ränta. Uppläggningsavgiften är 295 kr och det tillkommer en administrativ avgift på 29 kr. Din månadskostnad blir då 887 kr. Efter 12 månader kommer du att ha betalat totalt 10 643 kr. Det innebär en effektiv ränta på 12,31%.

Betalskydd

Ecster erbjuder Betalskydd i samarbete med försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif  för dig som tecknar en ny kontokredit från och med den 1 april 2020.

Försäkringen hjälper dig helt eller delvis klara av kostnader för ränta och amortering om olyckan eller oturen är framme.

Skyddet är kostnadsfritt under de två första månaderna – sedan får du ett erbjudande från BNP Paribas Cardif om du vill behålla försäkringen mot en avgift.

Vill du inte behålla försäkringen efter prövotiden behöver du inte göra något – försäkringen avslutas automatiskt om du inte väljer att förlänga den.

Om Betalskydd

Villkor Betalskydd

Ett kort på köpet

När du delbetalat så har du möjligheten att få ett kort. Kortet är kopplat till din beviljade kontokredit och har Mastercard-koppling. Med kortet kan du betala och ta ut kontanter i hela världen. Du får bonus på alla köp och varje månad får du fina erbjudanden och förmåner. 

Om Ecster kortet

Fullständiga kontovillkor

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

 

4. Swish till vårt nummer 1231130814

5. Vanlig faktura för kunder med avtal


Vid betalning via faktura samarbetar vi med PayEx. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Handlar du som företag rekommenderar vi kortbetalning, Swish eller kontakta oss för vanlig faktura. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor som går via PayEx är av Atv & Fritid i Sverige AB överlåtna till PayEx. Fakturans betalningsvillkor är 20 dagar. Om betalning inte är fullgjord senast på fakturans förfallodag debiteras förseningsersättning samt kostnader för betalningspåminnelse och inkasso enligt lag. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
 

6. Förskottbetalning

Måste meddelas och vid val, då skickar vi ut Bankgiro nummer och referens.
Vid export tillämpas förskottsbetalning, välj det alternativet så kontaktar vi er.

Vilka frakt alternativ finns?

Vi skickar på följande sätt:

Privatkunder:

DHL Servicepoint 99:-, paketet kommer skickas till närmaste servicepoint.
StörraePaket som ej går att skicka (150x50x50) Gör vi först en fraktoffert till dig. Kontakta oss

Företagskunder:

DHL Paket 99:-, skickas till företagets adress med företagspaket.

DHL Express:

För utlandsordrar så skickar vi med DHL Express eller annan kurir, priset är olika beroende på destination och offereras för varje order.
Önskas annan leverans adress än den som kommer upp vid orderläggande, så skriv det i meddelande fältet. Går endast vid kortbetalning. Om paketet är skrymmande kan vi behöver tilläggsdebitera för detta. Dvs. Extra stora saker som tex. Skrov, lister, sadlar osv. 
 

Frakt av skrymmande varor:

Som t.ex. bryggor, släpvagnar och andra skrymmande varor så efterdebiteras frakten när vi vet kostnaden.

Frakt av maskiner:

OBS! Frakt (inkl. fri frakt) inkluderar inte maskinbeställningar. Vi försöker i största möjliga mån leverera maskiner kostnadsfritt, men detta är något vi behöver se för varje affär. Kontakta oss så gör vi vårt bästa.
 
 

Garanti & Reklamation

I stort sett hela vårt sortiment klassas som trimdelar, det innebär att vi garanterar att produkten är felfri vid leverans. Vi kan därför inte garantera att produkten håller en viss tid pga. vi ej kan veta att den är korrekt monterad eller använd på rätt sätt.
Däremot vill vi alltid ha nöjda kunder och jobbar därför fall till fall när det gäller produkter som gått sönder inom ett år. Kontakta därför oss direkt om du känner att produkten gått sönder ovanligt snabbt eller inte motsvarat dina förväntningar.
Vi avskriver oss alla ersättningsanspråk där en del vi sålt gått sönder och orsakat övrig skada, vi ersätter endast den del som vi sålt och som gått sönder.
Utbytesmotorer har alltid 1 års garanti mot alla fel, även om du själv orsakat ev. haveri. Dock tillkommer fraktkostnader till fabriken igen.
Vid reklamation kontaktar du oss först för att få ett returnummer och fraktsedel. En kopia på fakturan, samt en förklaring till reklamationen ska alltid medfölja paketet. Paketet ska vara märkt med vårt returnummer. Reklamationen är inte godkänd förrän vi har kontrollerat varan. Vid godkänd reklamation återbetalas summan så snart som möjligt på samma sätt som den var betald. Vara som kommer i retur utan att kunden har kontaktat oss för returnummer behandlas ej.

Öppet köp

Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom en period på 14 dagar efter fakturadatumet. Öppet köp kräver en obruten förpackning och ingen åverkan får finnas på produkten. Detta omfattar ej beställningsvaror, programvaror eller special tillverkade artiklar.
Det är extra viktigt att du dubbelkollar att det är rätt del du behöver, speciellt vid order på originaldelar via sprängskiss.
Läs mer på http://www.konsumentverket.se/

Om produkten inte finns i lager

Om produkten inte finns i lager, så är det en beställningsvara. Köp då produkten och vi beställer den från vår leverantör och levererar så snart vi fått in din produkt i lager. Ordrar till våra leverantörer läggs vanligtvis mellan torsdag och fredag och inkommer då i vårt lager på måndagen veckan efter. Vi levererar alltid hela ordern samtidigt, vill du ha något först behöver du meddela oss detta.

Transportskador

Synliga skador på godset ska anmälas direkt till distributören vid mottagandet. Därefter kontaktar du oss.

 

GDPR - Datainsamling

Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress, telefonnummer, e-post, IP-adress (vid köp via våra hemsidor), registreringsnummer (vid köp av fyrhjuling eller släpvagn) och i vissa fall personnummer. Syftet med en sådan behandling är för att kunna hantera dina affärer med oss, såsom fakturor och beställningar och även i framtiden kunna få fram fakturor och historik över dina beställningar.

Vi har fått dina uppgifter från dig när du besökt oss i vår butik, när du ringt till oss eller placerat en order via våra e-handels plattformar. Vi kan om du inte vill ge oss dina uppgifter i vissa fall göra ett anonymt kvitto men vid köp av en ny maskin från oss behöver vi enligt lag dina personuppgifter. Vi tillämpar vid var tid gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att behandla dina personuppgifter är i samtycke med dig, du har när som helst rätt att återkalla ditt samtycke till behandlingen av dina uppgifter. Dina uppgifter kommer att sparas så länge du är kund hos oss.

De personuppgifter vi behandlar om dig delas inte med någon annan. Men vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att överföra dina uppgifter till ett land utanför EU.

Personuppgiftsansvarig är Daniel Norell, Virkesgatan 5, 61431 Söderköping. Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av  dina uppgifter. Detta gör du enklast genom att kontakta oss på 0121-42066 / 011-4001600 alt. info@atv-fritid.se. Du når vårt dataskyddsombud på info@atv-fritid.se eller 0121-42066. Om du har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen.